Mediawijs op pad door de bibliotheek
‘Dit hadden we niet verwacht van de Bibliotheek’ Soms heb je van die producten waar je echt blij van wordt. Goed uitgedacht, uitdagend en boeiend. Vorige week mocht ik kennis maken met de Mediawijsheid-game van de OBA, genaamd MediaQuest. Een interactieve game op tablets voor leerlingen uit groep 8 en de brugklas, met als doel kinderen zelf te laten nadenken over media en hun mediagebruik.
Waarom
Gewone rondleidingen voor klassen werken niet meer, dat wordt keer op keer duidelijk. Uitdaging is nodig, want kinderen raken snel verveeld en steken weinig op van het verplichte rondje bibliotheek. Mede op verzoek van leerkrachten en docenten zocht de educatieve afdeling van de OBA naar een methode om de klassenbezoeken interessanter te maken én aandacht te besteden aan Mediawijsheid. De vorm van het product MediaQuest komt voort uit het idee dat leerlingen door te ervaren en experimenteren pas besef krijgen van de invloed van media op hun leven. Met een interactieve tablet tour worden ze gestimuleerd en uitgedaagd zélf te onderzoeken hoe media gebruikt en ingezet (kunnen) worden.
Gekozen is om het competentiemodel mediawijsheid uit te werken in de game en aan alle 10 deelaspecten aandacht te besteden. MediaQuest werd uitgedacht en gerealiseerd met behulp van de opensource software Arlearn van de Open Universiteit Heerlen (http://portal.ou.nl/web/arlearn), materiaal uit het beeldarchief via Beeld en Geluid en de didactische en educatieve expertise van Pats Boem.
De game
Als een klas op bezoek komt, krijgen ze een programma van twee uur voorgeschoteld. Eerst wordt een korte quiz gedaan met de hele groep via de site van Plickers. Deelnemers stemmen door middel van QR-codes op getoonde stellingen, daarna start de interactieve rondleiding. De groep wordt verdeeld in duo's of trio's. De kinderen kiezen eerst een virtuele gids, deze gidsen zijn jongeren met een bepaalde hobby of bezigheid zoals sporter, blogger of modefreak. Elke gids heeft een eigen set vragen. Ze stellen zich voor via een filmpje en tijdens de game begeleiden ze de kinderen en geven ze tips. De deelnemers leren bij elke gids over dezelfde competenties, alleen de vorm en de vragen zijn anders per gids.
In de bibliotheek zijn 10 posters met een QR-code opgehangen. De groepjes gaan in de bibliotheek op zoek naar de QR-codes. De gidsen geven in de game de volgorde aan. Als met de app de QR-code is gescand volgt een toelichting, een filmpje en een vraag met één of meerdere opdrachten. De opdrachten wisselen van bijvoorbeeld het intikken of inspreken van een antwoord of het maken van een filmpje. Elke opdracht heeft te maken met één van de tien Mediawijsheid-competenties. Alle antwoorden komen direct in een online omgeving (afgeschermd) voor monitoring tijdens de game en feedback na afloop. De deelnemers krijgen ook algemene feedback op de antwoorden die ze gegeven hebben in de app. Na afloop van de game wordt een aantal van de, door de deelnemers, gemaakte filmpjes getoond. Er worden ervaringen gedeeld en interessante kwesties besproken.
“Dit hadden we niet verwacht van de Bibliotheek” is de meeste gehoorde opmerking van de deelnemers.
Ook voor andere bibliotheken
De game wordt gespeeld op 7 inch Android tablets van de Bibliotheek. Bibliotheken kunnen de game afnemen bij de OBA. De game staat op zichzelf en is niet gepromoot als OBA-product. De inhoud kan echter niet aangepast worden. Afnemers krijgen een workshop van de OBA en hulp bij het inregelen van de tablets. De kosten zijn eenmalig € 429,- per organisatie en elk jaar ongeveer €100,- voor updates.
Wat vind ik?
De game bleef boeien en leidde mij spelenderwijs door de hele bibliotheek en liet mij nadenken over allerlei dilemma’s die te maken hadden met mijn mediagedrag. De opdrachten prikkelden en waren afwisselend. Een punt van aandacht was de navigatie die soms wat onduidelijk bleek. De game is gemaakt voor Android tablets en technisch (nog) niet om te bouwen voor de iPad. Dat is gelijk wel het grootste struikelblok voor veel bibliotheken. Menig bibliotheek heeft iPads en zal niet extra willen investeren in een set Android tablets (die je overigens ook voor andere activiteiten kan inzetten). Heb je die ruimte wel? Dan kan ik je aanraden je te verdiepen in MediaQuest!
Meer informatie
De game is te downloaden via de Google Playstore, maar is zonder QR-codes en backend niet speelbaar. Hier vind je meer spelinformatie. Neem voor meer informatie over de aanschaf van het volledige pakket contact op met José Remijn van de OBA, e-mail: j.remijn@oba.nl.
Edo Postma
epostma@probiblio.nl
Goed verslag van deze interessante bijeenkomst! Dank je wel. En het product smaakt zeker naar meer. We wachten op de iPad versie ;-)
Geplaatst door Tjarda op 2016-02-03 13:27:53