Ook in de bibliotheek wordt van veel medewerkers een bepaalde mate van ondernemerschap gevraagd. Het zien van (commerciële) mogelijkheden is een competentie die medewerkers kunnen trainen. Want op welke terreinen moet je ondernemerschap tonen en hoe ontwikkel je dat verder?
ProBiblio biedt trainingen die vanuit diverse invalshoeken het ondernemerschap bevorderen. Bijvoorbeeld de training ‘Een duit in het zakje’ waarbij het werven van extra inkomsten voor projecten centraal staat. Het versterken van klantgerichtheid staat centraal tijdens de Retailscan en de workshops Klantgericht displayen. Persoonlijke uitstraling en omgevingsgerichtheid is natuurlijk een belangrijk aspect van ondernemerschap. Tijdens de trainingen ‘Speaking Circles’ en ‘Ontvangen van groepen’ leer je om makkelijk persoonlijk contact te maken met je toehoorders en ze uit te nodigen om te reageren.
Leer de klant verleiden met een aantrekkelijke presentatie van de collectie, vind de beste locaties hiervoor in de vestiging en krijg handigheid in het ordenen van displays.
Deze training is voor alle verantwoordelijken voor het verwerven van subsidies en externe financieringsbronnen voor de eigen bibliotheekorganisatie en projectmatig werken.
De workshop is onderdeel van het implementatietraject Retail. Stel de klant centraal en kijk door zijn ogen naar de bibliotheek, krijg kennis over klantmotieven.
De Speaking Circle is een methode om boeiend te leren spreken voor grote en kleine groepen, uw spreekangst te overwinnen of om nog vloeiender te presenteren.
De bibliotheek ontvangt regelmatig groepen van basisscholen en scholen voor voorgezet onderwijs. Didactische vaardigheden om groepen beter te ontvangen en begeleiden.